Monday 14 December 2020

BBN3402SATU2020: MINGGU7 QUOTATION

M7 – QUOTATION

                                         



 

MUHAMMAD HAFIZUDDIN BIN AHMAD MUHAMAD SAHLAN BIN BUTAI

(195131)               (196032)

 

 

 

 

 

Original Text

Microsoft

Edited

Evidence

1

It makes me feel better when I just let thinks go.

 

Ini membuat saya berasa lebih baik apabila saya membiarkan pemikiran dilepaskan.

 

Ia membuatkan saya berasa lebih baik ketika membiarkan sahaja perkara itu berlalu.

Ibu dan bapa serta nenek dan datuk sedih melihat kelakuan Alim hari ini. Mereka hairan kenapa tiba-tiba Alim menangis tanpa sebab. Namun, mereka cuba untuk menolong Alim. (Cerita Sosial  1: Datuk dan Nenek: Hlm 23: 1)

 

2

I work hard every day to achieve my goal but the more I work, the more goals that I want to achieve.

 

Saya bekerja keras setiap hari untuk mencapai cita-cita tetapi semakin saya berusaha, semakin banyak matlamat yang ingin saya capai.

 

 

Saya berusaha keras setiap hari untuk mencapai keinginan saya, namun, semakin saya berusaha, semakin banyak keinginan yang ingin saya capai.

 

Saya berusaha keras setiap hari untuk mencapai keinginan saya, namun, semakin banyak saya berusaha, semakin banyak keinginan yang ingin saya capai.

 

Setiap Hari, Alim cuba memahami kerja seharian di rumah. Alim belajar untuk bersabar dan rajin bekerja. Alim belajar untuk menolong ibu dan bapa. Alim belajar untuk menolong abang dan kakak. Alim belajar untuk menolong adik perempuan di rumah. (Cerita Sosial 3: Keluarga Saya: Hlm 25: 12)

3

Nature makes me feel bless every day.

 

Alam membuat saya merasa diberkati setiap hari.

 

Alam membuatkan saya merasa diberkati setiap hari.

 

Alam semula jadi membuatkan saya berasa bersyukur setiap hari.

 

 

 

Alim tidak faham mengapa ayam dan itik tiada di dalam reban. Alim sangkakan semua ayam dan itik sudah mati. Alim sedih. Alim menangis. (Cerita Sosial 1: Nenek dan Datuk: Hlm 22: 7)

 

 

 

 

4

Missing a person will make you feel bless that you still have feelings towards others.

 

Kehilangan seseorang akan membuat anda merasa diberkati kerana anda masih mempunyai perasaan terhadap orang lain.

 

Kehilangan seseorang akan membuatkan anda bersyukur kerana anda masih mempunyai perasaan terhadap orang lain.

 

Kehilangan seseorang akan membuatkan anda berasa bersyukur kerana anda masih mempunyai perasaan terhadap orang lain.

 

Kehilangan seseorang akan membuatkan anda bersyukur kerana anda masih mempunyai perasaan terhadap orang lain.

 

“Kenapa dengan abang, ibu?’ ujar adik perempuan Alim sambil menangis. (Cerita Sosial 5: Jiran: Hlm 27: 11)

5

Feeling bless what I have today.

 

Rasa memberkati apa yang saya ada hari ini.

 

Rasa memberkati untuk apa yang saya ada hari ini.

 

Rasa bersyukur dengan apa yang ada pada saya hari ini.

 

Suasana kampung yang berlainan daripada biasa membuatkan Alim sekeluarga lebih rapat. Alim tahu di mana ayam dan itik dan reban ayam. Alim juga tahu di mana reban ayam yang baharu. (Cerita Sosial 1: Nenek dan Datuk: Hlm 23: 3)

 

6

I will try my best to be a better person every day.

 

Saya akan berusaha sebaik mungkin untuk menjadi orang yang lebih baik setiap hari.

 

Setiap hari, saya akan berusaha sebaik mungkin untuk menjadi orang yang lebih baik.

 

 

Ibu memerhatikan Alim sambil tersenyum. Ibu tahu Alim akan belajar dengan rajin. Ibu mahu Alim menjadi pandai dan boleh menjaga diri. Hari ini, Alim Alim sudah pandai memakai baju sekolah sendiri. Alim pandai memakai aksut sekolah. Alim pandai membawa botol air ke sekolah. Alim tidak lupa bersalaman dengan bapa, abang Imran, kak Madinah dan Aisyah. Alim juga pandai mengemas katil sebelum ke sekolah. Ibu bangga dengan Alim. Ibu tahu Alim boleh berdikari. (Cerita Sosial 4: Hati: Hlm 26: 6)

 

7

To ask for forgiveness is like a big burden off your shoulder.

 

Memohon pengampunan adalah seperti beban besar di bahu anda.

 

Memohon pengampunan adalah seperti beban besar di bahu anda.

 

Meminta maaf sama sahaja seperti menggalas beban yang besar di bahu anda.

 

 

Ibu memegang tangan Alim lalu diusapnya. Alim terdiam seketika. Alim memandang ke arah ibu dan tersenyum. (Cerita Sosial 3: Keluarga Saya: Hlm 25: 9)

8

I forgive you today, I forgive you tomorrow. I forgive you the days in between.

 

Saya maafkan awak hari ini, saya maafkan awak esok. Saya maafkan anda hari-hari di antara.

 

Saya maafkan awak hari ini, saya maafkan awak esok. Saya maafkan awak pada hari-hari yang seterusnya.

 

Saya maafkan awak hari ini, saya maafkan awak esok. Saya maafkan awak pada hari-hari keesokannya.

 

Saya maafkan awak hari ini, saya maafkan awak esok. Saya maafkan awak pada hari-hari yang seterusnya.

 

 

 

 

“Anak ibu baik. Anak ibu rajin. Mari ibu tolong!,” kata ibu sambil mengambil penyapu dan memegang batang penyapu bersama Alim. :Begini, perlahan-lahan ya!,” bisik ibu perlahan. (Cerita Sosial 3: Keluarga Saya: Hlm 25: 10)

 

9

Be truthful in everything that you do.

 

Jujurlah dalam semua yang anda lakukan.

 

Jujurlah dalam semua perkara yang anda lakukan.

 

Di sekolah, Cikgu Anis mengajar Alim bagaimana untuk menjaga diri. Cikgu Anis mengajar Alim tentang jiran, bagaimana untuk menaiki bas, bagaimana untuk membeli sayur dan ayam di pasar tani. Minggu lepas Cikgu Anis membawa Alim dan rakan-rakannya ke pasar tani. Alim belajar untuk membayar setelah membeli sayur. Rakan-rakan Alim yang lain juga belajar untuk membayar nenek yang menjual sayur bayam. (Cerita Sosial 4: Hati: Hlm 26: 7)

 

10

Remind yourself every day that you are a good person.

Ingatkan diri anda setiap hari bahawa anda adalah orang yang baik.

 

Ingatkan diri anda setiap hari bahawa anda adalah orang yang baik.

 

Ingatkan diri anda setiap hari bahawa anda adalah seorang yang baik.

 

“Alim anak yang rajin dan baik,” sebut ibu sambil memegang bahu Alim. (Cerita Sosial 3: Keluarga Saya: Hlm 25: 3)


No comments:

Post a Comment

BBN3402Satu2020: PENTERJEMAHAN BERBANTUKAN KOMPUTER

  Muhamad Sahlan bin Butai 196032   Assalammu’alaikum dan salam sejahtera kepada semua. 18 Januari merupakan kelas terakhir bagi subjek BB...